Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Velkommen til Ørland kommunes digitale tjenesteportal

 

Her kan du søke om kommunale tjenester, følge saken din, kontakte saksbehandler, ettersende dokumenter og klage på vedtak.

Ta kontakt på chat eller send en epost til postmottak@orland.kommune.no om du trenger bistand eller har spørsmål knyttet til skjema og søknader.

Ørland kommune
Rådhusgata 6
7130 BREKSTAD

RettpåSak - Tolk i helsetjenesten

Alle som har begrensede norskkunnskaper, har rett til tolk når de mottar helsetjenester. 

God kommunikasjon og informasjon mellom pasient og helsepersonell er avgjørende for likeverdig tilgang til helsetjenester av god kvalitet. Det er din rett å få god informasjon om helsetilstand og behandling på et språk du forstår. Det er helsepersonellets ansvar å vurdere behovet for tolk og bestille kvalifisert tolk.

Tolketjenesten er gratis.

Fortell helsetjenesten nøyaktig hvilket språk du snakker. Helsetjenesten har plikt til å bestille tolk. Det er bare kvalifisert tolk som skal brukes som tolk.

Uakseptabel atferd fra tolkens side kan for eksempel være mangelfull eller feilaktig tolking, brudd på taushetsplikten eller andre forhold som gjelder tolkens opptreden under tolkingen.

Har du klager på at det ikke ble brukt tolk i helsetjenesten, kan du finne aktuelle klageinstanser i brosjyren «Pasient og tolk».

Praktiske opplysninger

Ring til den delen av helsetjenesten du har time hos (fastlege, helsestasjon, psykolog eller andre) og be dem bestille tolk. Fortell helsetjenesten nøyaktig hvilket språk du snakker. Helsetjenesten har plikt til å bestille tolk. Det er bare kvalifisert tolk som skal brukes som tolk.

Klage

Uakseptabel atferd fra tolkens side kan for eksempel være mangelfull eller feilaktig tolking, brudd på taushetsplikten, tolkens innblanding i kommunikasjonen på vegne av partene i samtalen, eller andre forhold som gjelder tolkens opptreden under tolkingen.

Nasjonalt tolkeregister kan ikke garantere for kvaliteten i tolkeoppdrag utført av personer i registeret, men ønsker tilbakemeldinger fra deg som tolkebruker. Dersom du opplever at en tolk fra Nasjonalt tolkeregister ikke utfører oppgaven sin i henhold til retningslinjer for god tolkeskikk, kan du melde fra om dette til registeret ved å sende et brev dit. Anonyme henvendelser behandles ikke.

Du kan skrive til:

Nasjonalt tolkeregister
postboks 8059 Dep
0031 Oslo

eller
ntreg@tolkeportalen.no

Har du klager på at det ikke ble brukt tolk i helsetjenesten, kan du finne aktuelle klageinstanser i brosjyren «Pasient og tolk».

 

 

Publisert av Rikke Maske. Sist endret 04.10.2016
Fant du det du lette etter?
  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
{{sprakVariabler[s.stegnavn] }}
Krever innlogging: {{skjemainfo.SkjemaNavn}}
{{sprakVariabler["LoggInnEpost"]}}
*Feil brukernavn eller passord. Vennligst prøv igjen.
*Brukernavn kan ikke være tom
*Passord kan ikke være tom

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*Epostadressen er ikke registrert

Du vil straks motta en e-post med kode. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

Du vil snart motta en e-post med informasjon om aktivering av brukerkontoen din. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

Kontoen din er nå aktivert, trykk på knappen under for å gå videre.

Aktiveringslenken du har trykket på er ikke lengre gyldig

  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}