Hva hjelper Assistenten med?
Tjenesten tilpasses ditt behov og assistenten kan hjelpe deg i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Du får både praktisk bistand og opplæring.
Hjelp til praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen kan være:
- innkjøp av varer
- matlaging
- vask av klær og bolig
- hjelp til å legge seg og stå opp
- hjelp til å dusje og vaske seg
- leve et aktiv liv sammen med andre
- og mer
Hvordan søker du?
Om du har behov for denne tjenesten så kan du søke igjennom HelsaMi appen.
HelsaMi er en app du kan laste ned på mobilen eller nettbrettet, men du kan også logge deg inn på HelsaMi i nettleser på datamaskinen. Klikk på knappen under for å komme til innloggingssiden.
Logg inn i HelsaMi
Last ned appen på mobilen eller nettbrettet gjennom “App Store", “Play Butikk”, “Google Play” eller lignende. Du kan også bruke knappen “HelsaMi” under. Følg deretter stegene videre.
HelsaMi
- Logg inn i HelsaMi.
- Trykk på meny.
- Under Min Journal velger du Kommunale helse- og omsorgstjenester (NB: Ikke trykk på Bestill time under Snarveier).
- Trykk på "Send inn en henvendelse", og velg Ørland.
- Svar på spørsmålene om deg.
- Du kan velge mellom Fysioterapi, Ergoterapi, Hverdagsrehabilitering, Forvaltningsenheten (for tjenester innen helse og omsorg) og Hjelpmiddeltekniker, samt Usikker på hvilken tjeneste jeg har behov for.
- Svar på spørsmålene om deg og din situasjon, og send inn søknaden.
Hvis du heller ønsker å sende søknad på papir kan du skrive ut en versjon av søknaden som er lenket opp under og sende i posten til Ørland kommune.
Søknadskjema til utskrift (PDF, 187 kB)
Postadresse:
Ørland kommune
Postboks 43
7159 Bjugn.
Valg av leverandør
Når du får innvilget BPA kan du velge leverandør, du kan velge mellom at kommunen eller private leverandører er arbeidsgiver for assistentene dine. Uansett hvem du velger, vil kommunen følge opp kvaliteten på tjenestene dine. Du betaler samme egenandel uavhengig av om du velger privat eller kommunal leverandør. Når du har valgt leverandør, ta kontakt med avdelingsleder Marthe Ulset for personlig assistanse i hjemmetjenesten.
Oversikt over leverandører
- Uloba AS
- Aberia Omsorg AS
- Assister meg AS
- Brageva AS
- Ecura Hjemmetjenester og BPA AS
- HAV2Care AS
- Humana omsorg og assistanse
- JAG Assistanse AS
- Medvind Assistanse AS
- Mio BPA AS
- Prima Assistanse AS
- Solid Assistanse AS
- Stendi Assistanse AS
- Workface Medic
Oppsigelse av tjenesten:
Du kan til enhver tid si opp tjenesten fra den private leverandøren eller den kommunale tjenesten. oppsigelsestiden er 3 måneder.
Ønske om å bytte leverandør:
Har du innvilget vedtak om BPA og ønsker å bytte leverandør må du henvende dag til Hjemmetjenesten avdeling Personlig Assistanse. Du kan gi beskjed muntlig eller skriftlig til avdelingsleder, som vil kontakte deg for videre oppfølging og prosess med bytting av leverandør.