Hva er velferdsteknologi?
Velferdsteknologi er teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet. Velferdsteknologi fungerer også som støtte til pårørende.
Vi ønsker at våre innbyggere skal føle seg trygge og oppleve mestring enten de er hjemme i egen bolig eller andre steder. Målet er at teknologien bidrar til å styrke din evne til å klare deg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne.
Hvem kan få tjenesten?
Velferdsteknologi er et tilbud gjennom kommunale tjenester og er spesielt rettet mot deg som har ulike kroniske sykdommer eller funksjonsnedsettelser. Gjelder både hjemmeboende og personer som mottar heldøgns omsorg.
Velferdsteknologi du kan søke om
- Trygghetsalarm med eller uten røykvarsler
- Trygghetsalarm med ulike sensorer som døralarm
- Medisindispenser
- Lokaliseringsteknologi som GPS
- Digitalt tilsyn
- KOMP (skjerm som viser bilder, tekstmeldinger og videoanrop. Familiemedlemmer legger inn ønsket innhold via en app) Les mer om KOMP
Trygghetsalarm
Trygghetsalarmen har som funksjon å tilkalle hjelp. Personer med funksjonsnedsettelse i alle aldre og andre som kan ha behov for øyeblikkelig hjelp, kan få trygghetsalarm.
Kommunen har trygghetsalarm med og uten røykvarsler og med ulike sensorer, slik som døralarm.
Trygghetsalarmen er en sensor/knapp som kan bæres rundt halsen eller håndleddet. Alarmen er knyttet til en responstjeneste som formidler kontakten videre til hjemmetjenesten.
Når alarmen går vil enten responstjenesten eller kommunens personell rykke ut. Tjenesten kan brukes når som helst på døgnet når man trenger hjelp.
Ta kontakt med hjelpemidelteknikkerne som er oppført under "har du spørsmål"?" nederst på siden.
For tjenestemottakere med inntekt under 2G koster trygghetsalarm kr. 250,- per mnd.
For tjenestemottakere med inntekt over 2G koster trygghetsalarm kr. 600,- per mnd.
Alle må betale etableringsgebyr på kr. 1200,-. Dette er en engangskostnad ved montering, og kommer i tillegg til eventuell nøkkelboks.
Hvordan søker man?
Om du har behov for velferdsteknologi så kan du søke på dette gjennom HelsaMi.
HelsaMi er en app du kan laste ned på mobilen eller nettbrettet, men du kan også logge deg inn på HelsaMi i nettleser på datamaskinen. Klikk på knappen "logg inn i HelsaMi" for å komme til innloggingssiden.
Logg inn i HelsaMi
Last ned appen på mobilen eller nettbrettet gjennom “App Store", “Play Butikk”, “Google Play” eller lignende. Du kan også bruke knappen “HelsaMi” under. Følg deretter stegene videre.
HelsaMi
- Logg inn i HelsaMi.
- Trykk på meny.
- Under Min Journal velger du Kommunale helse- og omsorgstjenester (NB: Ikke trykk på Bestill time under Snarveier).
- Trykk på "Send inn en henvendelse", og velg Ørland.
- Svar på spørsmålene om deg.
- Du kan velge mellom Fysioterapi, Ergoterapi, Hverdagsrehabilitering, Forvaltningsenheten (for tjenester innen helse og omsorg) og Hjelpmiddeltekniker, samt Usikker på hvilken tjeneste jeg har behov for.
- Svar på spørsmålene om deg og din situasjon, og send inn søknaden.
Hvis du heller ønsker å sende søknad på papir kan du skrive ut en versjon av søknaden som er lenket opp under og sende i posten til Ørland kommune.
Søknadskjema til utskrift (PDF, 187 kB)
Postadresse:
Ørland kommune
Postboks 43
7159 Bjugn.
Lover og retningslinjer
For alle typer velferdsteknologi gjelder i utgangspunktet ditt samtykke. Dersom du ikke samtykker og tiltaket vurderes å være det minst inngripende i situasjonen, er det mulighet til å fatte vedtak etter reglene i Pasient- og brukerrettighetslovens §4a alternativt §4-6a.'
Lov om pasient- og brukerrettigheter - Lovdata
Teknologiske hjelpemidler fra NAV
NAV/Hjelpemiddelsentralen har noe teknologi som det kan søkes på i samarbeid med ergoterapeut. Hvis du får avslag fra NAV, er det mulig å søke NAV om økonomisk støtte til privat innkjøp av teknologi.
Dersom man ikke fyller vilkår for å få støtte fra NAV, har kommunen en egen tilskuddsordning. Her kan man søke om tilskudd til teknologiske hjelpemidler som ikke dekkes av NAV/Hjelpemiddelsentralen, og der kommunens teknologi ikke dekker behovet.
Hjelpemiddelsentralen Trøndelag - NAV
Kommunens tilskuddsordning
Kriterier for tildeling
- Funksjonsnedsettelse med varighet i mer enn tre måneder.
- Støtteordningen er ikke avhengig av en diagnose, men vurderes etter din funksjon.
- Avslag fra Hjelpemiddelsentralen og avslag om støtte fra NAV.
Hvordan søke tilskudd?
Sendes skriftlig til Enhet for forvaltning og administrasjon i Ørland Kommune, via HelsaMi.
HelsaMi
Søknaden blir behandlet i beslutningsteam.
Dokumentasjonskrav
- Avslag på hjelpemiddel og støtte fra NAV/Hjelpemiddelsentralen.
- Bekreftelse på nedsatt funksjon, for eksempel fra primærhelsetjenesten. Dette gjelder hvis du ikke har kommunale tjenester fra før.
- Hvis du har behov for hjelp til å skaffe dette, ta kontakt med enhet for forvaltning og administrasjon.
- Kvittering på innkjøpt teknologi.
Maksimalt tilskudd
- Vurderes individuelt etter skjønn.
Klageadgang
- Får du avslag på søknaden om støtte, kan du klage til Ørland kommune. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage, du kan ikke klage på muntlig avslag.
- Klage sendes skriftlig til Enhet for forvaltning og administrasjon i Ørland Kommune.