Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er et teknisk hjelpemiddel som gjør at man raskt kan settes i kontakt med helsepersonell.

Alarmen kobles til telefonnettet og går direkte til alarmsentralen. Kvalifisert helsepersonell bemanner alarmsentralen 24 timer i døgnet. Trygghetsalarmen bæres på kroppen som "smykkesender" eller "klokkesender". Trygghetsalarmen skal brukes ved akutte behov der telefon ikke er et alternativ.

Hvem kan søke?
Hjemmeboende som bor eller oppholder seg i kommunen og som opplever utrygghet som følge av;
• Kronisk sykdom som medfører nedsatt førlighet og som ved fall gjør det umulig å komme seg opp.
• Sterkt bevegelseshemmede, - rullestolbrukere
• Andre som har akutt behov for hjelp / opplever utrygghet / angst for å være alene
• Tjenestemottaker må være orientert for tid og sted og være i stand til å betjene alarmen

Her finner du søknadsskjema (PDF, 570 kB).

Ambulerende vaktmester utplasserer trygghetsalarmer og har oversikt over systemet. Han kan gi opplysninger og bistand om det er problemer med trygghetsalarmene hos de som har innvilget denne tjenesten.

Hva koster tjenesten?
Det betales egenandel for denne tjenesten. Satsene fastsettes årlig av kommunestyret. (PDF, 753 kB)

Sist endret 16.03.2016

Kontakt

Erna Henriette Dahl Tyskø
Leder koordinerende enhet
72 51 41 44
416 83 175
Fant du det du lette etter?