Magne Ørland rundt

Magne Leigland (68 år i dag), bodde på Ørlandet fra han var 4 år til han var 24 (fra 1960 til 1980). Han bor i dag i Oslo, og har siden september i fjor reist flere turer til Ørland for å gå Ørlandet rundt. I dag inviterte han med seg kommunikasjonsrådgiveren i kommunen til å bli med på siste etappe, fra kommunegrensa mellom Indre Fosen og fram til Gjølga.

Ideen

«Det begynte vel med at jeg gikk noen runder på sommerstedet vårt i Sverige på 10-15 km, dette likte han såpass godt, da meldte ideen seg om å reise til Ørland å gå rundt Ørlandet.» Forteller Magne. Den første turen var utgangspunktet, da gikk han fra Austrått, til Garten og rundt Uthaug og tilbake. «Det var nydelig høstvær med tresking og alt, helt nydelig! På samme turen hadde jeg en så fin opplevelse. Jeg skulle gikk en tursti ved Austrått, og når jeg kommer inn på stien skulle det trolig være et annet arrangement samme dag, fordi da jeg kom inn på den lille stien var det planta norske flagg på stien begge veiene, det var så fint. Flott opplevelse!» mimrer Magne.

Når Magne så la det ut på Facebook, med melding om at «nå har jeg gått rundt Ørlandet» fikk han klar beskjed om at, nei det har han ikke gjort, pga. sammenslåinga. Da bestemte han seg, og planla på å gå hele kommunen rundt, selv om dette betydde at turen ble litt lengre etter sammenslåinga.

Magne Ørland rundt
Dato Distanse Ant. km Tidsbruk Ant. skritt
08.10.22 Bjugn - Kopparn - Bjugn 19,9 3:453:59 28.178
09.09.23 Austrått - Bjugn - Uthaug - Uthaug - Garten - Hovde - Brekstad - Austrått 55,45 10:36:11 71.816
22.10.23 Bjugn - Nes - Oksvoll - Bjugn 29,05 5:28:38 38.427
07.11.23 Bjugn - Høybakken - Stallvik - Gjølga - Bjugn 26,48 5:18:01 36.727
08.11.23 Storfosna kai - Kråkvåg tur retur 15,01 2:40:50 22.519
09.11.23 Lysøysund - Bjugn 16,76 3:07:17 24.545
13.04.24 Tarva rundt 17,35 3:23:09 23.207
14.04.24 Teksdal - Jøssund - Oksvoll 19,14 3:46:58 26.415
15.04.24 Krinsvatn - Gjølgabakken 13,64 3:04:57 19,175
212,25 41:33:00 291,009

Opplevelsene

Ørlandet har mye av alt! Allsidig natur, vær og vind og alt egentlig, skryter den utflyttede Ørlendingen. Alle de mulighetene som finnes, og det er lagt til rette for alt! Magne vil på det sterkeste oppfordre Ørlendinger til å bruke det de har, for det det er verdt. «Det kan ikke måles i kroner og øre, verdien av det som ligger rett foran beina på ørlendingene.» sier Magne.

Når man tar beina fatt, og velger å gå i omgivelsene sine, inviteres man til roe ned. "Man får med seg så mye, alle sanseinntrykk forsterkes. Temperatur, lukter og lyder. Jeg hører fossen når jeg går, det gjør man jo ikke når man kjører forbi i bil». Magne anbefaler denne måten å opplevde verden på, og kan ikke skryte nok av Ørlandet. «Kommunen og politikerne har hatt mange prosjekter med Rusasetvatnet, Grandefjæra, Hovsfjæra og alle disse kyststiene, det er godt lagt til rette for friluftsliv og turliv, og måten kommunen har tatt vare på det er helt fantastisk, og er til inspirasjon til andre kommuner i landet.» Magne understreker at når man først bestemmer seg for noe, så får man det til. Både han som enkeltperson, men også som kommune. «Hvis en kommune bestemmer at vi skal ta vare på mangfoldet, så er det mulig å få det til. Det er nesten rørende å komme tilbake å se hvor godt det er tatt vare på ting".

Magne fikk også oppleve alt Ørlandet har å by på av vær og vind. «Opp Kopparen hadde jeg hagel sidelengs, og Bjugnfjorden gikk i hvitt helt inn. Jeg måtte ta av meg capsen, siden den bare fløy av, og da ble jeg jo skutt av hagel.» ler han. Været Magne fikk på turene sine var veldig variert og stemte godt i variasjon, med tanke på hvordan klimaet er på Ørlandet året gjennom.

Folkehelse

Magne drar fram utsagnet til idrettsguruen Johan Kaggestad, som har sagt at den beste formen for trim, er å gå. Magne reflekterer over at venner og folk rundt han på samme alder ofte har helseutfordringer, og flere er ikke er i stand til å gå i det hele tatt. “De har ulike type plager, og da blir jeg takknemlig for at jeg har såpass oppegående helse at det er mulig. Det skal faktisk veldig lite til, og det er helt gratis å gå" sier Magne, og oppfordrer alle til å gå mer.

Siste etappe!

Siste etappen på prosjektet ble gjennomført i dag, fra Kringsvatet til Gjølga. «På siste tur tenkte jeg mye på at jeg ble stolt av meg selv, som har klart å gjennomføre et såpass sprøtt prosjekt!» Han er takknemlighet for å få oppleve Ørlandet på den måten, med alle de fine turene, i alt slags vær! «Siste turen var jo nydelig vær med sol og deilige forhold, selv om det var snø på toppen av Kopparen i dag tidlig. Jeg skal unne meg et glass champagne i kveld for å feire!» smiler Magne.

Magne Leigland har selv tegnet inn på kartet hvor han har gått på sitt prosjekt "Ørland rundt".

Neste prosjekt?

Hva blir så neste prosjekt? «Ja si det? Jeg tenker litt på å gå mer i Sverige, gikk en prøvetur fra Fjällbacka opp til Strømstad, en distanse på ca. 40 km.» Magne har uansett ikke tenkt å legge joggeskoene på hylla. «Jeg har jo lyst til, i løpet av sommeren, å gå tilsvarende fra Smögen og opp til Fjällbacka, slik at jeg da til sammen har gått fra Smögen til Strømstad, gjennom nesten hele Vestkysten.» Av turmål i Norge, drømmer han om å reise til Eidfjord og gå opp hele Måbødalen og opp til Vøringsfossen og ned igjen. «Da får jeg sett noe av det mest spektakulære som er av norgesnatur, den gamle veien man måtte kjøre før. Men det er litt annet terreng enn jeg er vant med, men vi får se hva det blir til. Jeg har ikke gått ut på dato enda, så jeg har tenkt å gå mer!».

Det er veldig hyggelig at en utflyttet Ørlending kommer tilbake og viser sånn kjærlighet for Ørlandet, og minner oss alle om mulighetene som finnes her!