Brukerstyrt personlig assistent (BPA)

BPA er en assistent for deg med nedsatt funksjonsevne. Assistenten skal ikke bare tilby deg pleie og omsorg, men også gi deg mulighet til å delta i samfunnet på lik linje med andre. Assistenten skal tilrettelegge for deg slik at du får fylt dagene dine med meningsfullt innhold og mulighet til å bestemme over eget liv.  

Hva hjelper Assistenten med? 

Tjenesten tilpasses ditt behov og assistenten kan hjelpe deg i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Du får både praktisk bistand og opplæring.

Hjelp til praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen kan være: 

  • innkjøp av varer
  • matlaging
  • vask av klær og bolig
  • hjelp til å legge seg og stå opp
  • hjelp til å dusje og vaske seg
  • leve et aktiv liv sammen med andre
  • og mer

Hvordan søker du? 

Om du har behov for denne tjenesten så kan du søke igjennom HelsaMi appen.  

HelsaMi er en app du kan laste ned på mobilen eller nettbrettet, men du kan også logge deg inn på HelsaMi i nettleser på datamaskinen. Klikk på knappen under for å komme til innloggingssiden. 

Logg inn i HelsaMi 

 

 

Valg av leverandør

Når du får innvilget BPA kan du velge leverandør, du kan velge mellom at kommunen eller private leverandører er arbeidsgiver for assistentene dine. Uansett hvem du velger, vil kommunen følge opp kvaliteten på tjenestene dine. Du betaler samme egenandel uavhengig av om du velger privat eller kommunal leverandør. Når du har valgt leverandør, ta kontakt med avdelingsleder Marthe Ulset for personlig assistanse i hjemmetjenesten. 

Oversikt over leverandører

-    Uloba AS
-    Aberia Omsorg AS
-    Assister meg AS
-    Brageva AS
-    Ecura Hjemmetjenester og BPA AS
-    HAV2Care AS
-    Humana omsorg og assistanse
-    JAG Assistanse AS
-    Medvind Assistanse AS
-    Mio BPA AS
-    Prima Assistanse AS
-    Solid Assistanse AS
-    Stendi Assistanse AS
-    Workface Medic
 

Oppsigelse av tjenesten:

Du kan til enhver tid si opp tjenesten fra den private leverandøren eller den kommunale tjenesten. oppsigelsestiden er 3 måneder. 

Ønske om å bytte leverandør:

Har du innvilget vedtak om BPA og ønsker å bytte leverandør må du henvende dag til Hjemmetjenesten avdeling Personlig Assistanse. Du kan gi beskjed muntlig eller skriftlig til avdelingsleder, som vil kontakte deg for videre oppfølging og prosess med bytting av leverandør.