Hvordan barn kommuniserer at de har det vanskelig vil variere fra barn til barn. En liste over signal vil derfor aldri kunne være fullstendig og signalene må sees i forhold til barnets alder og situasjon.
Hjelpemidler til samtale og observasjon
BTI
BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. BTI-modellen beskriver arbeidsprosesser og samhandling mellom tjenestene, og viser veien fra bekymring til handling.
Ørland – BTI – Bedre tverrfaglig innsats for barn og unge i Ørland kommune (bedreinnsats.no)
Brukermedvirkning
Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre. Den enkelte tjeneste har egne rutiner for barne-/elevsamtaler og foreldresamtaler.
Barne- og elevsamtaler
Foreldresamtaler i barnehagen
Utviklingssamtaler i skolen
Stafettlogg og IP
- Stafettloggen er et verktøy som skal bidra til samordning, og til at det ikke blir brudd i hjelpetilbudet til den enkelte bruker. Det betyr at loggen følger brukeren uavhengig av hvem den aktuelle familien til enhver tid samarbeider med.
- Individuell plan er for personer som har behov for koordinerte og langvarige tjenester, og kan trenge bistand på flere livsområder. Behovet for tverrsektoriell samhandling er fremtredende for personen med et slikt behov. En koordinator og en individuell plan er derfor viktig for å sikre samhandling og forutsigbarhet i forløpet, på tvers av nivå og sektorer.
System for medvirkning
- Elevråd på skolen.
- Elevundersøkelsen gjennomføres årlig
- Ungdata undersøkelse i barneskole og ungdomsskole hvert tredje år.