Bli lærling i Ørland kommune!

Ørland kommune har lang tradisjon på å være lærebedrift og i dag har vi 11 lærlinger under opplæring i ulike fag og yrker. Vi har tro på at en god og variert læretid legger grunnlaget for å utdanne både gode arbeidstakere og fagarbeidere med kunnskaper og yrkesstolthet.

På årets utdanningsmesse på Fosen VGS kunne videregåendeelever få informasjon om Ørland kommune.'

Ørland kommune er i dag godkjent som lærebedrift i følgende lærefag/yrker:

• Barne- og ungdomsarbeider
  • Byggdrifter
  • Ernæringskokk
  • Helsefagarbeider
  • Service- og administrasjonsfaget

Som lærling hos oss vil du få en spennende og variert læretid i et arbeidsfellesskap med faglig flinke kollegaer. Du vil få en opplæringsplan med utgangspunkt i lærefaget og basert på dine forkunnskaper og behov. Under hele læretiden vil du ha en veileder. Vi samarbeider tett med Fosen opplæringskontor for at du skal få en best mulig opplæring og for at du skal få en god læretid.

For å bli lærling må du ha gjennomført Vg1 og Vg2 i det aktuelle lærefaget.

Når du har fått tilbud om læreplass , skal fylkeskommunen godkjenne din opplæringskontrakt og du vil få en midlertidig arbeidskontrakt med Ørland kommune. Arbeidskontrakten beskriver ditt arbeidsforhold som: stillingsforhold, lønnsvilkår, feriepenger og de plikter og rettigheter du har som ansatt.

Du vil få lønn under hele læretiden. Lønnen er tariffestet og utbetales som 50 prosent av fagarbeiders årslønn. Pr. i dag er lærlingenes årslønn kroner 207 700,-.  Arbeider du på kveld og helg vil du få tilleggslønn for dette arbeidet.

I god tid før læretidens utløp vil arbeidsgiver melde deg opp til den den praktiske fagprøven. Fagprøven gjennomføres i den avdeling/enhet som du har vært lærling.

I Ørland kommune er det gode muligheter for fast ansettelse etter at du har gjennomført og bestått fagprøven. En fagarbeiderutdanning gir deg også muligheter til å gjennomføre videreutdanning på høyere yrkesfaglig utdanning, eller du kan ta 1 år påbygg på videregående og søke deg inn på ulike høyskoleutdanninger. Eksempelvis har vi mange barne- og ungdomsarbeidere og helsefagarbeidere som i dag er utdannet og ansatt som barnehagelærere og sykepleiere.

I ØRLAND KOMMUNE arbeider det mange ulike yrkesgrupper og her ser du en oversikt over de største yrkesgruppene og stillingsbenevnelser

Yrkesgrupper

Barne- og ungdomsarbeider

Barnehagelærer

Barnevernspedagog

Byggdrifter – ulike fagbrev innen handverkyrkene

Ergoterapeut

Enhetsledere

Kommunalsjefer

Kommunedirektør

Til disse stillingene kreves det utdanning fra fagområdet de blir ansatt i.

Utdanning på høyskole/masternivå.