Priser som utdeles av Ørland kommune

• Hederspris
  • Ungdommens idretts-/kulturpris
  • Frivilligpris

Statuttene for tildeling av hederspris

• Ørland kommune deler hvert år ut en hederspris.
  • Hedersprisen er en utmerkelse som tildeles personer, institusjoner, bedrifter, lag og foreninger for en betydelig innsats for Ørlandssamfunnet innenfor frivillighet, kultur/idrett, næringsvirksomhet og andre viktige samfunnsområder i henhold til kommunens mål og strategier.
  • Prismottakeren skal som hovedregel være bosatt i Ørland kommune, men i særskilte tilfeller kan dette fravikes.
  • Hedersprisen deles ut en gang i året og består av et kunstverk laget av en lokal kunstner til en verdi av kr 5.000.
  • Prisen skal normalt ikke deles, men regelen kan fravikes om forholdene betinger at prisen bør deles mellom to eller flere kandidater.
  • Utvalg for næring, arbeid og kultur er jury og bestemmer hvem som skal motta prisen og hvor/når den skal deles ut.
  • Juryen kan i tillegg til innkomne forslag selv foreslå kandidater til årets pris.
  • Det kunngjøres på kommunens hjemmesider hvor man kan komme med forslag til kandidater til hedersprisen.
  • Tildelingen foretas av ordfører og leder for utvalg næring, arbeid og kultur.

Statuttene for tildeling av ungdommens idretts-/kulturpris

• Ørland kommune deler hvert år ut ungdommens idretts-/kulturpris.
  • Ungdommens idretts-/kulturpris er en motivasjon og en påskjønnelse til den som har utmerket seg spesielt gjennom idrett eller kultur, og som har oppnådd resultater utenom det vanlige.
  • Prisen kan tildeles enkeltpersoner under 20 år, grupper av ungdom eller lag og organisasjoner. Prismottakeren skal som hovedregel være bosatt i Ørland kommune, men i særskilte tilfeller kan dette fravikes. Den kan ikke tildeles offentlige institusjoner eller landsomfattende organisasjoner som hovedsakelig finansierer sitt arbeid med offentlige midler.
  • Ungdommens idretts-/kulturpris deles ut en gang i året og består av et stipend på kr 10.000 og et diplom.
  • Det kunngjøres på kommunens hjemmesider hvor man kan komme med forslag til kandidater til ungdommens idretts-/kulturpris.
  • Tildelingen foretas av ordfører og leder for utvalg næring, arbeid og kultur

Statuttene for tildeling av frivilligpris

• Ørland kommune deler hvert år ut en frivilligpris.
  • Frivilligprisen skal deles ut til enkeltpersoner eller lag/organisasjoner som har lagt ned en betydelig innsats og engasjement til beste for trivsel og livskvalitet for medmennesker i Ørland kommune. Formålet med prisen er å markere og synliggjøre frivillige og frivillig innsats, og å fremme frivillig engasjement.
  • Frivilligprisen deles ut en gang i året og består av et kunstverk laget av en lokal kunstner til en verdi av kr 5.000.
  • Det kunngjøres på kommunens hjemmesider hvor man kan komme med forslag til kandidater til frivilligprisen.
  • Tildelingen foretas av ordfører og leder for utvalg næring, arbeid og kultur.