Førstemann ut med fagbrev!

Ørland kommune startet i fjor et prosjekt «fra assistent til helsefagarbeider» for å øke kompetanse, og som et ledd i å aktivt jobbe mot å bli en heltidskommune. I dag ble første fagprøve bestått, og flere skal det bli i løpet av våren.

Utvikling av kompetanse til en bærekraftig helse- og omsorgtjeneste

Partene i arbeidslivet har over tid sett viktigheten av å beholde ansatte, kompetanse og rekruttere ansatte til tjenestene. Sommeren 2023 kom NOU «Tid for handling» som sier blant annet: Flere hele stillinger, oppgavedeling (hvilken kompetanse trengs for å utføre de bestemte oppgaver/tjenester), kompetansemobilisering osv.

Ørland kommune er en heltidskommune og har mål om at minst 70 prosent av de ansatte arbeider i 100 prosent stillinger. Dette arbeidet ble påstartet i 2021 da vi tilsluttet oss KS Trøndelag sitt prosjekt «Kvalitet i tjenestene – Heltidskultur». Det ble nedsatt en arbeidsgruppe som består av ledere, Tillitsvalgte og verneombud. Arbeidsgruppen rapporter til Partssammensatt utvalg/Administrasjonsutvalget.

Tradisjonelt har det vært mye deltidsarbeid i kommunene og det tar tid å endre fra deltidskultur til heltidskultur, men vi er godt i gang. Å arbeide for en heltidskultur handler om at vi tar i bruk de ansattes deltidsreserve, vi sikrer oss kontinuitet, kvalitet og kompetanse i tjenestene.

Fra assistent til helsefagarbeider

Gjennom prosjektet Kvalitet i tjenestene forsket vi på egen praksis og ble vi kjent med bruk av ulike analyseverktøy. I vår kommune har vi størst bruk av deltidsansatte i turnusstillingene i Helsetjenestene og det var derfor naturlig at vi startet med å analysere dagens situasjon i disse tjenestene. Vi fikk kartlagt ulike data og vi analysere blant annet kompetansebeholdningen, kompetansesammensetningen gjennom døgnet, gapet mellom planlagt og faktisk bruk av kompetanse. Et resultat av analysene viste oss at vi hadde en stor ansattgruppe med assistenter, som gjør en god og viktig jobb og er stabile arbeidstakere.  Vi så her en gruppe som med kompetansepåfyll kunne tildeles større stillinger, mer ansvar og oppgaver og det ble derfor igangsatt et internt kompetansetiltak «Fra assistent til Helsefagarbeider».

Ørland kommune søkte Statsforvalteren om kompetansemidler og vi ble tildelt økonomiske midler. I tillegg fikk vi økonomisk støtte til prosjektet fra Fagforbundet Ørland. 26 assistenter viste interesse for kompetanseheving med mål om fagbrev i Helsefagarbeiderfaget. Vi startet med 3 timers samlinger 8. mars 2023, fulgte skolens ferie og fridager, 18 deltagere gjennomførte den teoretiske eksamen 24. november 2023, og den førstemann ut med fagbrev som Helsefagarbeider kom i dag, 15. mars 2024.

Første fagprøve bestått i dag!

Vi møter en sliten, og blid Thomas Schjølberg på Soltunet. «Jeg er helt tom nå, så vet ikke om jeg får til å fortelle noe som helst» sier han smilende. Han bestod fagprøven i dag, som førstemann ut i prosjektet «fra assistent til helsefagarbeider». «Dette var en unik mulighet, som jeg takket ja til med en gang. Det var så kjekt at det var tilrettelagt med jobb, uansett hvilken vakt jeg hadde så passet undervisningen med det.» Tilbudet var tilrettelagt fra arbeidsgiver, og deltakerne fikk tildelt nødvendig pensum og bøker, hvor undervisningen bestod av samlingsbasert ukentlig undervisning, kombinert med egenstudie. Thomas er opprinnelig fra Kråkvåg, og bor i dag i Bjugn. Han har jobbet som assistent ved Soltunet siden 2015, og har trivdes godt på arbeidsplassen. Han skryter veldig av tilbudet, og sier at han trolig ikke hadde tatt initiativ til slik utdannelse selv, i en travel arbeidshverdag. «Det har gitt meg økt kompetanse, men ikke bare for meg selv, men for kommunen også. Og jeg tenker faktisk litt annerledes på hverdagen nå, og tar mer ansvar». Han forteller at han ikke nødvendigvis har fått nye oppgaver som følge av utdanningen, men det åpner for nye muligheter og bygger stolthet for arbeidsplassen, samt en større forståelse for faget. «Det er en døråpner, og noe jeg vurderer. Synes for eksempel psykisk helse og rus er spennende, så et kunne jeg nok tenkt meg å spesialisere meg i».

Positive ringvirkninger

Thomas håper og tror at det kommer et tilsvarende tilbud til høsten, og oppfordrer flere til å hive seg med. «Det var et bra opplegg, veileder Gunn Karin Olsen var enestående. Det var fokus på å jobbe fra praksis til teori». Vi merker en positiv ringvirkning nå etterpå også, der flere som har tatt eksamen for lenge siden, velger å også ta fagbrevet!

Balansert arbeidsgruppe

Thomas forteller at utdanningen er relatert til det de driver med til daglig, samtidig som det sikrer arbeidsplassen. Thomas sier at fagprøven var som forventet – man må kunne vise den kunnskapen man har tillagt seg i utdannelsen, fra taus kunnskap og praktisk arbeid til teoretisk kunnskap. Thomas håper og tror at positive omtaler om det å jobbe på Soltunet gjør at andre også ser mulighetene her, og også menn. «Da jeg starta her i 2015 var det kun én mann, og det var meg – nå er vi over 20!» Han synes det er en god balansert arbeidsgruppe i dag. Jeg håper og tror flere kan bli nysgjerrige på å jobbe i helse, og det trenger vi for å møte utfordringen vi møter nå med et økende behov for helsearbeidere. Han understreker at i tillegg til stell og omsorg, handler det også veldig mye om miljøarbeid og aktivisering, i form av positive tiltak, turer og mye mer. «Men nå blir det godt med helg!» sier han.