Informasjon om fugleinfluensa

Ørland kommune følger med på utbruddet av fugleinfluensa i Nord-Norge, og planlegger tiltak for hvordan vi skal håndtere et utbrudd i stor skala i vår kommune.

Det er i dag ikke påvist smitte i kommunen, men her finner du informasjon om hva du skal gjøre hvis du kommer over en død fugl.

Hvis du finner døde eller syke fugler skal dette varsles til Mattilsynet via denne lenken: Meld fra om syke eller døde fugler ved mistanke om fugleinfluensa| Mattilsynet

I tillegg ønsker kommunen ved marit.hellan@orland.kommune.no varsel.

E-post til kommunen bør inneholde:

• kommune, postnummer, adresse og gjerne kartreferanse/koordinater (du kan finne koordinatene i kartfunksjonen på mobiltelefonen)
  • hvilken fugleart det gjelder
  • hvor mange fugler det gjelder

I Ørland kommune er det Landbrukskontoret som har ansvaret fram til et eventuelt utbrudd av fugleinfluensa, deretter tar kriseledelsen og Ops ansvaret.

De viktigste rådene for deg er:

• ikke ta på døde fugler
  • om du må fjerne fugler fra egen eiendom; bruk smittevernutstyr med engangshansker, munnbind og god håndhygiene.
  • fjern fuglen ved å legge den i en dobbel avfallspose pose som du knyter igjen, posen skal kastes i restavfall.
  • vær sikker på at fuglen faktisk er død før den fjernes
  • hold kjæledyr unna fuglene
  • om du utvikler influensalignende plager etter kontakt med fugl, kontakt lege.

Informasjon fra Folkehelseinstituttet om fugleinfluensaens betydning for mennesker.

• Fugleinfluensa kan i svært sjeldne tilfeller smitte til mennesker.
    • Det har ikke vært noen registrerte tilfeller av fugleinfluensa hos mennesker i Norge.
    • I England har noen svært få personer som har jobbet tett med syke fugler fått påvist viruset uten at de selv ble syke av det.
  • Hvis du skal jobbe tett med syke eller døde fugler bør du bruke beskyttelsesutstyr.

Lurer du på noe om fugleinfluensa kan du lese mer på Mattilsynet og Folkehelseinstituttet sine nettsider: Fugleinfluensa | Mattilsynet og Fugleinfluensa - FH