Livet på Ørland Lufthavn

På 70-tallet så kommunen og stasjonslederen ved Ørland flystasjon på mulighetene for et egnet område for sivil flyaktivitet. Siden den gang har Ørland kommune driftet Ørland lufthavn, vest for Ørland hovedflystasjon.

Lufthavnas historie

Ørland, med sin unike plassering midt i landet og ut mot havet har hatt en viktig strategisk plassering siden viktingetiden. Ørlands første rullebane ble bygd av tre-planker av tyskerne under andre verdenskrig i 1941, og siden den gang har det vært flyaktivitet på Ørland.

Bilde lånt av Yrjar heimbygdslag

I 1976 vedtok kommunestyret en plan- og byggekomité med ansvar for å bygge en sivil terminal på Ørland. I august året etter (1977) signeres en avtale mellom samferdselsdepartementet og Ørland kommune, hvor avtalen ga Ørland kommune inntektene av den flytrafikk som ble benyttet av den sivile terminalen.

I 1978 oppretter kommunen og Ørland flyklubb en avtale, hvor flyklubben får tillatelse til å bygge en hangar for småfly. Ørland flyklubb ble stiftet allerede i 1957 (da Ørland militære flyklubb), og er en flyklubb med aktive medlemmer fortsatt i dag.

I 1978 ble Ørland Lufthavn offisielt åpnet, og gitt teknisk godkjenning av luftfartsverket. Flere selskaper hadde ruter via Ørland, og det gikk til og med charterfly til Syden fra Ørland på 80- tallet. Fra 2003 til 2017 var det Air Norway som var flyselskapet som hadde ruter fra Ørland, og fra høsten 2017 har Air Leap, FlyViking, Widerøe, NextMove og DAT flydd mellom Ørland og Oslo. I dag er det flyselskapet DAT som driver passasjertrafikken mellom Ørland, Oslo og Evenes.

Les mer/kilde Yrjar heimbygdslag

Ørland Lufthavn sin hjemmeside

Ørland lufthavn i dag

På Ørland lufthavn jobber det i dag 13 mennesker, to av dem er Ann Heidi Buvarp og lufthavnsjef Tor Sakariassen. Lufthavna holder til i moderne bygg på vestsiden av Ørland flystasjon, og lokalene er ganske nye, da de kom opp i 2020. Ørland lufthavn er en kommunalt eid flyplass, som drives med støtte av fylket og forsvaret. Det har mye med Evenes å gjøre, og det har siden starten av lufthavna vært en stor utvikling på passasjersiden, både til Oslo, men også til Evenes. Det er forsvarsansatte som i hovedsak pendler til og fra Evenes, men vi ser også at privatpersoner benytter seg av ruten, samt at enkelte entreprenørfirma tar på seg oppdrag nordpå og pendler med fly fra Ørland, forteller Tor Sakariassen. I tillegg til rutene fra DAT kommer det småfly i ny og ne, og enkelte privatfly benytter seg også av vår lufthavn. Tor har jobbet på lufthavna siden 2016, når han startet med å skrive planverk for lufthavna for kommunen. Tor Sakariassen fortsatte så som lufthavnsjef frem til 1.mai 2022, da han pensjonerte seg.  Frode Valaker overtok som lufthavnsjef, men døde brått i påsken 2023. Tor Sakariassen ble da bedt om å overta som lufthavnsjef igjen. «Når daværende lufthavnsjef døde brått i fjor, ble jeg bedt om å bli lufthavnsjef, det var vel nesten rett etter jeg gikk av med pensjon.» På spørsmål om han vil gi seg når en eventuell ny lufthavnsjef blir ansatt svarer han at han sikkert kommer til å fortsette å ta på seg litt småvakter, som vitner om god trivsel.

Les mer om Ørland lufthavn

Ann Heidi Buvarp og Tor Sakariassen ved Ørland Lufthavn

En variert hverdag

Ann Heidi Buvarp har jobbet på Ørland lufthavn i 2 år «jeg synes det er veldig artig og veldig variert å jobbe på lufthavna». Hun har bakgrunn fra å jobbe i frivillighetssentral og hotell, så for henne var det et helt nytt fag da hun starta. Hun skryter av arbeidsplassen, og sier at man blir godt kjent i en så liten arbeidsstokk. «Det er en trivelig gjeng, og veldig variert i både alder, kjønn og arbeidserfaring». Felles er at de følger flyene, og er villige til å gjøre det som trengs for at flyene skal gå. «Når enkelte passasjerer virker misfornøyde eller i verste fall ikke blir med flyet fordi man må sjekke inn en time før avgang, så må man huske på at det er de samme folkene som tar innsjekk, står i sikkerhetskontrollen, stuer flyet med bagasje, og til sist sender av gårde flyene». De største flyplassene har maskiner som leser og tolker røntgenbildene i sikkerhetskontrollen, men ved Ørland lufthavn er det mennesker som må lese av og tolke disse, og det tar den tiden det tar.

Flyet går – på tross av vær, snø og vind

«Vi står jo her med snøskuffen og bannes av og til ja» smiler Tor. «Ja, og i vinter når det føyk som verst måtte vi jo ha på snøbriller også» legger Ann Heidi til. Da må de ansatte ut og trø til med snøfres og snøskuff. De skryter av forsvaret som sørger for at de klarer å taxe og ta av, uansett vær og snøforhold. Det er stort sett lite forsinkelser. «Det er en helt fantastisk gjeng på brøyting og brann, de yter oss en bistand som er helt unik». Noen ganger så blir alt av busser, hurtigbåter og det som er innstilt pga. været, men flyet går likevel – hva er det som bestemmer det? «Det er kapteinen som tar den beslutningen, men det har seg slik at så lenge flyet kan lande i mest motvind og ta av i motvind, så kan faktisk vinden være nokså hard» forklarer Tor.

Sikkerhetsklarering og kurs

Tor Sakariassen forklarer at det er litt spesielt når man jobber så tett på forsvaret. «Vi driver lufthavna, på vegne av stasjonssjefen egentlig». Han har gitt ansvaret til Ørland kommune, og derfor kreves det at personell er sikkerhetsklarert. I tillegg til det er det en rekke kurs de ansatte på lufthavna må ha, blant annet reglement mtp. lasting av fly, håndtering av farlig gods og sikkerhetskontroll. Securitas har kurs i håndtering av personell. Kursing som gjelder det å jobbe på flyoperative flater og samband får de av forsvaret, da man må kunne kommunisere med tårnet. «Det er jo veldig spennende, plutselig får vi beskjed om at vi må avvente fordi det kommer fem F-35 fly, så det er jo litt actionfylt» sier Ann Heidi.

Bildeforbud

På lufthavna er det fotoforbud, på grunn av nærheten til forsvaret. På spørsmål om det er lett å glemme seg svarer Ann Heidi «Nei, jeg husker på det, men det er jo fristende å ta bilder av og til! Det er jo ofte så fine soloppganger når vi møter opp på jobb klokken 05:00, og man er jo vant til å ta bilder overalt, så det frister jo».  Selv om ikke Ann Heidi glemmer det, er det rett som det er passasjerer som glemmer forbudet. «Vi må stoppe de, og forklare – og be de om å slette bildene». Stort sett gå det veldig greit, det virker som at folk ikke tenker over det engang, da vi er så vant til å ta bilder av alt hele tiden, men folk forstår reglene og hører stort sett etter. «Men vi har eksempler på noen som har slått seg vrange også, det var faktisk ei flyvertinne en gang også. Det skal sies at vi ikke har sett henne på Ørland Lufthavn etter det».

Mye artige folk

«Det er jo mye artige folk! Det er det beste med jobben» sier Tor. «Jeg får meg ofte en god latter i sikkerhetskontrollen». Enkelte blir ganske nervøse, og det er mange forskjellige måter å gå gjennom portalen på. «Og vi ser jo alt folk har med seg, og det er jo mye forskjellig da uten at jeg skal røpe for mye» ler Ann Heidi. Både Tor og Ann Heidi husker spesielt en veldig komisk hendelse, der alarmen på portalen gikk av hos en kvinne, og de ikke greide å se hvor metallet befant seg, bare at det var høyt på kroppen. Kvinnen selv foreslo at det jo kunne være spilene på BH’n, og dro opp toppen for å vise frem den potensielle trusselen. «Da vart det litt latter og fredagsstemning, men hun tok det fint da!» Ellers hender det jo at forsvarsansatte glemmer at de har rester av prosjektiler og ammunisjon i jakkelommene, eller en og annen bonde får utløst positiv test på eksplosiver fordi de har rester av kunstgjødsel på fingre eller klær som kan slå ut. «Det er mye forskjellige folk, som skal til og fra alt mulig – og noen skvetter jo bra til når det piper».

Ledig stilling som lufthavnsjef

Å jobbe som lufthavnsjef – hva innebærer det? «For det første er det jo et stort ansvar, og spennvidden gjør det veldig spennende» sier nåværende lufthavnsjef Tor Sakariassen. I jobben som lufthavnsjef må man samarbeide med kommunen, forsvaret, ha kontakt med passasjerer og så har man personellansvar for 13 ansatte. «Det er artig å kunne skape et godt arbeidsmiljø» sier Tor. Han sier at det til tider er en 24/7 jobb, og telefonen kan ringe litt når som helst, og spørsmålene er mange og varierte. «Noen ganger ringes det med spørsmål om hva jeg tror om været i morgen, og da svarer jeg at jeg kan mye, men Gud det er jeg ikke». Stillingen som lufthavnsjef ved Ørland Lufthavn er ledig, med søknadsfrist 1. mai 2024.

Les mer og søk på stillingen