Sivil-militært samarbeid

Onsdag 28. februar ble det avholdt et møte med fokus på sivil-militært samarbeid. Dette er et felles satsningsområde for både forsvaret og Ørland kommune, med hovedfokus på bolyst og integrering. For å styrke samarbeidet møtes representanter fra Roret, Ørland kommune, Forsvaret, Politiet og Den norske kirke med jevne mellomrom og diskuterer hva man kan få til felles, for å styrke integreringen og drøfte hvordan man kan være til nytte for hverandre.

Felles bakgrunn og motivasjon

Flere av deltakerne på møtet har bakgrunn som tilflytter og er forsvarsfamilie selv, så problemstillingene som ble diskutert var meget relevante både for jobb-hverdagen, og privatlivet generelt.

Politiet deltok i dagens møte med politikontakt og student. «Æ e jo tilfløtter sjøl, og har vært her i 30 år!» påpeker politikontakt Småvik. Før han understreker viktigheten av tverretatlig arbeid mellom både kommune, forsvaret og politiet.

Informasjonskanaler

Å nå ut til folk er en utfordring, uansett hvem det skal være. Valg av kanal og forum tas opp som en felles utfordring på tvers av etatene. På tidligere møter ble det snakk om å få muligheten til å vise fram kulturarrangement på informasjonsskjermene som er inne på soldatheimen, og denne løsningen er oppe og går nå. En fin kanal for å nå ut med informasjon om hva forsvarsansatte kan finne på «utenfor gjerdet». Dette er et eksempel på konkrete tiltak som blir iverksatt etter disse SIMI møtene.

Quiz kveld med sivilt besøk

Et nytt prosjekt av året er å invitere med sivile lag og foreninger på quiz-kveld inne på leir. Her blir de gitt et kvarters talerom, der de kan fortelle om tilbudene sine og det danner muligheter for rekruttering. Erfaringer fra sist ble delt, og gode innspill på hvordan å kjøre bedre gjennomføringer ved neste quiz ble tatt opp. Det kan være en utfordring å skaffe sivile til å delta, men å snakke med de man kjenner og invitere direkte ble sett på som en god løsning. Etter quizen kunne de som var interessert komme bort og snakke med, spørre ut og få informasjon direkte fra de aktuelle lagene/foreningene som deltok.

Har ditt lag/forening lyst til å delta på quiz og fortelle om deres aktiviteter, kan du bare ta kontakt med Margaret Aune på frivilligsentralen. Mobil: 91692869 E-Post: margaret.aune@orland.kommune.no

Av andre samarbeidsarrangement er Roret i gang med å planlegge form og innhold for det som skal bli damenes, herrenes og kanskje til og med soldatenes aften på kultursenteret. Et lavterskeltilbud for hyggelig samvær, med muligheter for å bygge nettverk og det gir samtidig Roret mulighet for å gi forsvarsansatte et innblikk i hva som finnes av kulturarrangement. Skjønt tidlig i planleggingen kunne Margaret Aune røpe at de hadde en artig idé om å la Audun Eriksen fra Våtmarkssenteret holde et humoristisk foredrag om dyrisk sex for deltakerne.

13. februar ble det også arrangert en nytilsattdag, der assisterende kommunedirektør, varaordfører, Roret og andre lag og foreninger deltok for å informere om det brede tilbudet kommunen har. Første del foregikk i Ørland kultursenter med informasjon fra kommunen, og andre del var en guidet busstur hvor deltakerne var innom Ørland sparebank arena og Fosenhallen, med muligheter for å prøve aktiviteter og møte lag og foreninger. Dette var et vellykket arrangement, og det planlegges lignende i samme form.

Foto: Mona Sjøli

Familier og fraflytting

Til stede i møte satt mange som personlig har erfart å miste gode venner, som tar valget å flytte fra Ørland da en utfordrende familiesituasjon gjør det vanskelig å få hverdagen til å gå opp. I en hverdag der for eksempel én pendler og den gjenværende må sjonglere jobbhverdag med små barn, ser man ofte at (spesielt etter barn nr. 2 blir født), at mange velger å flytte nærmere familie for å få nødvendig hjelp til å få kabalen til å gå opp. Dette er en stor utfordring som gjelder alle, da man mister både kolleger, venner og nettverk. Det starter jo allerede med å få aktuelle til å flytte ut til Ørlandet for å jobbe her, og deretter å bli boende. Selv om det finnes mange gode tilbud for familier, ble det diskutert mulige tiltak for å støtte og bedre situasjonen for disse familiene. Og det gjelder jo ikke bare forsvarsansatte og deres familier, men alle. Ensomhet og nettverksbygging er aktuelt for alle som bor i en kommune.

Tidligere forsøk på å starte opp kursing av barnevakter ble drøftet, men prosjektet ble avsluttet av forskjellige årsaker. Det ble diskutert en mulighet for å kanskje starte opp dette igjen. Helgetilbudene er mange, så det ble snakket om å kanskje heller se på mulighetene for lavterskeltilbud i hverdagene. Alle skal gjennom de samme punktene i uken, der det er middag og aktivisering av barn på agendaen. Kanskje kunne man ha en arena der man sammen kan spise middag, la barna leke og også få møte og snakke med aktuelle (og ferdig kursede) barnevakter være en idé? Forslaget skapte begeistring, og man så faktisk at det var mulig å tenke større en bare på forsvarsfamilier, da et slikt hyggelig ettermiddagstilbud kan være positivt for mange, med ulik bakgrunn og motivasjon.

Avslutningsvis ble det gjennomført en runde rundt bordet, der deltakerne fikk luftet sine tanker og sammen diskutert løsninger på ulike utfordringer. Her fikk flere raskt svar på spørsmål, og det å sitte i samme rom og snakke om felles utfordringer ble tatt opp som veldig positivt.