Vedlikeholdstilskudd til eksisterende anlegg - gapahuker, lekeplasser og andre nærmiljøanlegg

Kriterier for søknad om vedlikeholdstilskudd til eksisterende anlegg - gapahuker, lekeplasser og andre nærmiljøanlegg - vedtatt i kommunestyret 30.11.2023

Forutsetninger

Det forutsettes at arbeid utføres på dugnad. Tilskudd skal, helt eller delvis, dekke materialkostnader i forbindelse med vedlikeholdsarbeid på eksisterende anlegg. Tilskuddet skal ikke brukes til drift av anlegg.

Det forutsettes at søker er registrert i Brønnøysundregistret, har organisasjonsnummer, egne vedtekter samt et fungerende styre. Dersom søker/styret oppløses og anlegget ikke lenger blir ivaretatt skal kommunen umiddelbart varsles for å få anledning til å sikre videre drift på en trygg måte, inntil nytt styre er på plass. Dersom man ikke finner nye drivere, kan kommunen avhende/flytte anlegget slik at det ikke blir stående til forfalls og være en fare for nærmiljøet og barn som bruker anlegget.

Søknadsberettigede

Velforeninger, lag og organisasjoner.

Ikke søknadsberettiget

Skoler, barnehager, idrettsanlegg, offentlige parker og statlig sikrede friluftsområder etc. er ikke søknadsberettigede anlegg. Dvs. alle offentlige anlegg vil ikke være søknadsberettiget.

Tiltak det kan søkes tilskudd til vedlikehold

Vedlikehold av eksisterende lekeplass

Vedlikehold av eksisterende gapahuk

Vedlikehold av nærmiljøanlegg - Definisjon: Nærmiljøanlegg er et utendørs anlegg eller område for egenorganisert idrett eller annen fysisk aktivitet som ligger i tilknytning til bo- og/eller oppholdsområder. Nærmiljøanlegg kan unntaksvis brukes til organisert fysisk aktivitet og skal ikke ivareta den organiserte aktivitetens behov på fast basis.

Søknaden om vedlikehold

Maks tilskudd pr anlegg er nkr 50.000,- . Søknad skal inneholde en beskrivelse av vedlikeholdsbehovet og arbeidsomfang, hvem som skal utføre arbeidet og et kostnadsoverslag. Eventuelt behov for innleie av arbeidskraft (mann/maskin) skal fremkomme i søknaden og i kostnadsoverslaget.

Søknad om etablering/møblering av ny lekeplass i boligfelt

Det kan søkes om tilskudd, inntil kr. 10.000,- , for etablering/møblering av ny lekeplass i boligfelt som ikke har lekeområder innenfor rimelig nærhet. Rimelig nærhet regnes som følgende:

• Grendelekeplass: maksimum 500-800 m fra bolig
  • Nærlekeplass: maksimum 150 - 300 m fra bolig
  • Småbarnslekeplass: ca. 50-100 m fra bolig

Det anbefales at søker etablerer eget medlemskap i Vellenes Fellesorganisasjon

Denne organisasjonen kan brukes som en oppslagsbok på hvordan drive/drifte en forening/lag. Gjennom medlemskapet fås en forsikring som gjelder for alt dugnadsarbeid på lekeplassen/anlegget.

Mer informasjon på deres nettside

Vellenes Fellesorganisasjon er en landsomfattende fellesorganisasjon for velforeninger, grendelag og andre nærområdeforeninger og eventuelt samarbeidsorgan på kommunenivå. Formålet er å styrke frivillig initiativ og innsats av lokalbefolkningen i Norge. Som medlemmer kan tas opp alle velforeninger og andre nærområdeforeninger samt deres fellesorgan, men ikke foreninger som har et rent forretningsmessig formål.

Søknader

Søknader merkes “vedlikeholdsfond lekeplass” og sendes Ørland kommune, postboks 43, 7159 Bjugn eller e-post postmottak@orland.kommune.no