Opplæring i Norsk og samfunnskunnskap

Asylsøkere som bor i asylmottak og som er over 18 år har lovfestet rett og plikt til å delta i opplæring i norsk språk og samfunnskunnskap, men andre arbeidsinnvandrere kan også få tilbudet fra kommunen.

Hva går opplæringen ut på?

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap skal gi deltakerne de norskferdighetene og kunnskapene om samfunnet de trenger for å delta i opplæring, utdanning, arbeid og samfunnsliv.

Pris for tjenesten

Personer som har rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap får opplæringen gratis.

De som kun har plikt eller andre som ønsker tilbudet er nødt til å betale for opplæringen.

Slik foregår opplæringen

Opplæringen må gjennomføres innenfor gitte frister. Retten og plikten til å delta i opplæring i norsk gjelder frem til deltageren har nådd et minimumsnivå i norsk, men ikke lenger enn tre år. For personer som har minimum utdanning på videregående nivå fra før, gjelder retten og plikten til å delta i opplæring i 18 måneder.

I den juridiske veilederen til integreringsloven finner du mer informasjon om målgruppen og fristene som gjelder for opplæring i norsk og samfunnskunnskap.

Kapittel 6 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap | IMDi

Personer som er i målgruppen for rett og plikt til deltagelse i opplæring, skal ta avsluttende prøver i norsk og samfunnskunnskap. Plikten til å gjennomføre prøvene gjelder ikke dersom den enkelte har fått fritak fra plikt til deltagelse i norsk og samfunnskunnskap.

Hvordan søker man?

For å søke om opplæring i norsk og samfunnskunnskap trykker du på den blå knappen under, logger inn og fyller ut det digitale skjemaet. Du kan også skrive ut søknaden og sende den til Ørland kommune i papirformat.

Søk om opplæring i norsk og samfunnskunnskap her

Søknad om norsk og samfunnskunnskap (til utskrift) (PDF, 146 kB)

Fritak fra opplæringen

Hvis du kan dokumentere at du når minimumskravet av kunnskaper i  norsk eller samisk, kan du fritas fra plikten til å delta. Du kan også få fritak på bakgrunn av helsemessige utfordringer som kommer av sykdom eller skade.

For å få fritak må du søke om dette, andre grunner for fritakelse vil også vurderes.

Søk om fritak her

Fritak for opplæring i norsk og samfunnsfag (til utskrift) (PDF, 707 kB)

Ønsker du å melde deg på prøve?

For å ta de ulike prøvene er du nødt til å melde deg opp med et påmeldingskjema under påmeldingsperiodene. Dette skjemaet vil bli lagt ut her når påmeldingsperioden er aktiv. Se datoer for prøver og påmelding under.

Datoer for norskprøve, samfunnskunnskapsprøve og statsborgerprøve 2024

Kvalifiseringsenheten er de som har ansvaret for voksenopplæringen. Dette inkluderer opplæring i norsk og samfunnsfag.